2026-05-04 Dodenherdenking Sunset March

2026-05-04 Dodenherdenking Sunset March

Van 4 op 5 mei was er door de Sunset March weer een bivak bij het Waalcrossingmonument op de Oosterhoutsedijk in Lent georganiseerd door Henk Hanenburg. Dit jaar bestond de bemensing van het bivak verder uit  François Heek, Jos IJkhout, Steven Smit en Douwe Osinga.. Dit bivak wordt daar jaarlijks georganiseerd omdat veteranen van de Sunset March daar dan het bevrijdingsvuur bewaken dat door hardlopers vanuit Wageningen naar Nijmegen wordt gebracht. Het vuur komt ’s nachts aan en  wordt de volgende dag, op 5 mei, van daaruit verder gebracht naar het Hunnerpark in Nijmegen, alwaar de burgemeester het in ontvangst neemt hetgeen het signaal is dat de bevrijdingsfeesten zijn geopend. ’s Avonds om 20:00 uur vond bij het monument ook dit jaar weer  een intieme dodenherdenking plaats. Door zo’n 75 belangstellenden werden onze oorlogsslachtoffers daar gezamenlijk herdacht. Na de 2 minuten stilte en het Wilhelmus werd er nog een bloemstuk gelegd door een vertegenwoordiger van de Sunset March en was er nog een korte toespraak  van een lid van Kees Bleijerveld, die de aanwezigen deelgenoot maakte van zijn beleving van de herdenking. Na afloop vond er, zoals iedere avond nog een Sunset March plaats, waaraan dit maal nog zo’n 40 personen deelnamen. De veteraan van de dag was Steven Daugherty, een US veteraan van de 82e Airborne Divisie en lid van de DC chapter van de 82e  ABD Association.

Steven Smit legt namens de Sunset March een bloemstuk 

Eregroet door de aanwezige(ex) militairen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 2 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten